I Danmark arbejder 15.000 assistenter i grundskolerne pr. 2024. De støtter især børn med adfærdsproblemer. Assistenter deltager i 40% af undervisningstimerne. Deres arbejde påvirker elevernes faglige resultater positivt i 7 ud af 10 tilfælde. Trods det vurderes deres rolle ofte lavere end lærerens. 75% af assistenter har gennemført en pædagogisk eller socialfaglig uddannelse. Kun 30% af skolerne tilbyder efteruddannelse for assistenter årligt. Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og skoler er afgørende for effektiv assistance. Praktikophold forbedrer kvaliteten af hjælpen med op til 50%.
Element i uddannelsesprogrammet | Beskrivelse |
---|---|
Grundlæggende discipliner | Psykologi: 80 timers undervisning om menneskers adfærd. |
Kommunikation: 50 timer med træning i kontakt med forskellige aldersgrupper. | |
Etik: 30 timer om regler for interaktion med klienter. | |
Praktisk del | Arbejde med børn: 120 timers støtte til læring og sociale færdigheder. |
Støtte til ældre: 90 timer med hjælp til daglige opgaver. | |
Sårbare grupper: 60 timer med praktisk assistance og behovsanalyse. | |
Praktik og træning | Praktik: 200 timers erfaring i skoler eller sociale institutioner. |
Bløde færdigheder: 40 timers træning i stresshåndtering. | |
Caseanalyse: 30 timers forberedelse til komplekse situationer. |
Assistenter er dem, der virkelig ændrer liv på den fedeste måde. Forberedelse er deres supervåben, uden hvilket intet ville fungere. Enhver handling er ikke kun arbejde, det er et reelt bidrag. Hver "kom nu, du kan gøre det" eller "jeg hjælper" gør nogens liv lidt lettere. Træning giver assistenter selvtillid. De forstår, hvordan man kan kommunikere med forskellige mennesker. I en svær situation ved de, hvordan man ikke bliver forvirret. Og mest af alt ser de, at deres arbejde giver reelle resultater.